Vi på Telfa vill bidra till en bättre värld och ta ansvar för vårt avtryck. Detta gör vi genom att sträva efter en hållbar utveckling med fokus på att skapa en ekonomisk stabilitet med lönsam tillväxt, minska negativ miljöpåverkan, hålla en hög affärsetik och vara en attraktiv och hälsosam arbetsplats. Medarbetarnas dagliga engagemang gör skillnad och är en förutsättning för Telfas framgång. En viktig del i hållbarhetsarbetet är därför att vara en arbetsplats där man trivs, utvecklas och känner stolthet för att representera.
Telfa har varit certifierade enligt ISO 14001 sedan år 2000 med en kontinuerlig utveckling av arbetssätt och förbättring av miljöprestanda. Sedan 2018 kvantifierar vi vårt klimatavtryck i CO2-ekvivalenter där det är möjligt och sedan 2020 rapporterar vi enligt GHG-protokollet. Från denna information tar vi avstamp och sätter mål och skapar åtgärder för att minimera vår miljöpåverkan.
Kvalitets- och miljöarbetet är en viktig del av vår verksamhetsstyrning och vi är certifierade enligt ISO 9001 och ISO 14001.
Ladda ner certifikat, ISO 9001 / ISO 14001 (pdf)
Syftet med en ISO certifiering är att kontinuerligt utveckla verksamheten till det bättre. För att bli certifierad behöver man uppfylla kraven för aktuell ISO standard. Certifiering betyder godkänd revision -och för att bli certifierad behöver man först genomgå en certifieringsrevision och bli godkänd. Därefter tilldelas verksamheten ett certifikat som bevis på att kraven för ISO-standarden är uppfyllda. Varje år sker sedan en uppföljande revision för att kontrollera att kraven upprätthålls.
2021 blev startskottet för oss och vi började satsa på hållbarhetsarbetet på allvar. Du kan läsa mer om starten längre ner på sidan tillsammans med information om hur vi kom fram till att det är just dessa mål, tagna från de globala målen, vi framför allt ska jobba med. Mer information om våra hållbarhetsmål idag finns i fliken ''Våra hållbarhetsmål''.
Läs mer om arbetet i OEM's hållbarhetsrapport här
Bra arbetsvillkor och en bra arbetsmiljö både hos oss och våra leverantörer samtidigt som vi har en ekonomisk tillväxt
OEM:s uppförandekod, Code of Conduct, betonar vikten av att bland annat alltid uppträda etiskt och korrekt samt att respektera människors rättigheter. Uppförandekoden ställer även krav på leverantörerna som ska bekräfta att de agerar inom ramen för respektive lands lagar, motverkar korruption och lever upp till intentionerna i uppförandekoden, exempelvis genom att erbjuda sina anställda en säker och sund arbetsmiljö och att barnarbete inte förekommer.
Alla medarbetare på Telfa uppmuntras att påverka sin egen karriär genom att vara nyfikna, kreativa och målinriktade. De flesta ledare rekryteras internt och stor kraft läggs på att identifiera och utveckla personer med ledaregenskaper som kan bli framtidens ledare, både lokalt och centralt.
Öka andelen kvinnor vid nyanställningar med syfte att på sikt öka antalet kvinnor i ledande befattning.
Det ska vara en bra arbetsmiljö hos oss och våra medarbetares trivsel är mycket viktig. Därför genomför vi regelbundet medarbetarundersökningar samt att alla medarbetare ska ha minst ett medarbetarsamtal per år för att säkerställa detta. Fysisk säkerhet är viktig för oss och vi lägger mycket energi på att vårt logistikcenter ska vara en trygg plats att arbeta på.
På Telfa vill vi inspirera till hållbarare lösningar och vara med och bidra i utvecklingen till en mer hållbar industri. Vi vill ta fram och kommunicera ut både internt som externt om hållbara lösningar i hopp om att inspirera fler att arbeta mot en hållbar värld. Detta gör vi genom vår kunniga personal i konversation samt genom vår marknadskommunikation och digitala kanaler.
Vi jobbar med mångfald i vår marknadskommunikation för att visa att vi är en attraktiv och inkluderande arbetsplats för alla. Vi vill därmed även bidra till att vår bransch i helhet utvecklas till att bli mer jämställd.
Vi genomför kartläggning av antalet kvinnor i bolaget och med ledarroll varje år. I rekryteringsprocessen är det viktigt för oss att rikta oss till alla oavsett kön och ursprung. Vi för en öppen dialog om vikten av detta arbete och vill fortsätta informera kring ämnet.
Vi jobbar med ledande tillverkare inom sina specialistområden. Dessa är globala aktörer och ligger i framkant gällande teknik och produktutveckling.Vi har nära och långsiktiga samarbeten med våra leverantörer. I våra leverantörsuppföljningar ställer vi krav bland annat på att de har uppförandekod som bygger på FN’s principer och att de efterlever lokal arbetsmiljölagstiftning. Vi har mål på organisk tillväxt och lönsamhet.
En viktig del i hållbarhetsarbetet är dialogen med koncernens intressenter, och vilka är då intressenterna? Jo det är kunder, leverantörer, medarbetare och ägare.
För att ta reda på vad som var viktigt för dessa skickades det ut en undersökning i form av en enkät som berörde olika hållbarhetsfrågor med grund i de 17 globala målen från Agenda 2030, som vi nämnde tidigare. Svaren från intressentdialogen sammanställdes för att skapa en tydlig bild av vilka av de globala målen respektive grupp tycker att OEM skall prioritera.
Nedan presenteras vilka mål som fått flest röster från respektive intressentgrupp.
Resultatet från intressentanalysen sammanvägt med vad som är väsentligt och möjligt att påverka för OEM-koncernen ligger till grund för hållbarhetsgruppens förslag på vilka som är OEM:s mest väsentliga hållbarhetsfrågor.
Genom väsentlighetsanalysen får vi fyra prioriterade områden som täcker in alla tre aspekterna av hållbarhet;
Hittar du inte vad du söker eller kan vi hjälpa dig på något vis? Fyll i formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan!
Vänligen inkludera ett telefonnummer om du önskar bli uppringd.